onsdag 12 oktober 2016

Hej.

Jag har fått en fråga kring SO:n och tänkte att jag svarar så ni alla kan ta del.

Eleverna jobbar nu i geografi.
De har inte någon "bok".
Tanken är att inte jobba så läromedelsstyrt utan istället utifrån olika källor för att träna de förmågor vi ska.
Dessa källor kan vara olika presentationer, av mig som lärare i klassrummet eller digitalt ta del av andra lärares presentationer.
Utbildningsradion har material som används, liksom andra källor som ligger digitalt på ex. YouTube.

Skolportalen Infomentor ska framöver kunna vara det ställe som allt samlas. Jag har redan nu lagt en del där under "Kunskapsrum" ex. film.

Just nu har eleverna uppgifter, film osv i Google classroom.

Jag tänker att arbetet sker i skolan primärt. Självklart kan en elev på grund av frånvaro behöva repetera hemma, eller använda studiotiden på måndagar för att repetera/ta igen något man missat.

Jag bedömer elevernas kunskaper och förmåga att använda dem kontinuerligt. Ibland gör vi ett "test" men eleverna visar ju sina kunskaper vid andra tillfällen också och testen är mer för att stämma av var de befinner sig och vad nästa steg blir.
En slags summativ bedömning för att kunna ge dem formativ feedback på vad de behöver träna vidare på.

I morgon gör vi ett mindre test på jordens inre/yttre krafter och natur-kulturlandskap.
Eleverna ska ge exempel på och resonera kring hur jordytan förändras av exempelvis rörelser i jordplattorna.
Jag bedömer om de använder begrepp på ett korrekt sätt, hur pass de kan förklara vad som händer utifrån det de har förstått hittills.
Utifrån bilder ska de förklara om det är ett natur- eller kulturlandskap och varför de tänker som de gör. '
Med andra ord. Om bilden visar en åker som är odlad handlar det om ett kulturlandskap- närmare bestämt odlingslandskap.

Presentationen sammanfattar det vi pratat om under ett par veckors tid.

Namngeografi har de redan testats på vid ett par tillfällen. Dock visar det mer om de kan namnge länder utifrån läge.
Sedan behöver vi träna lite mer på att storleksordna, att kategorisera (norra/södra/västra osv. Europa), vad som kännetecknar, är gemensamt och skiljer länder åt.

Eleverna har fördjupat sig inom något/några länder samt värderat källor. Hälften redovisade dessa arbeten i måndags och resten idag. Jag bedömer dem under dessa redovisningar, men också utifrån deras insats och vad de visat under arbetets gång.

Vi jobbar fram till höstlovet med geografi.


//Christine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar